Let's Connect

Categories

General
425

NFT Update
425

Marketplace
425

Platform Update
425

آموزش بازی‌سازی: فروش و بازاریابی در صنعت بازی‌

قبل از اینکه این مطلب را بخوانید باید بهتان بگویم که زمانی بازاریابی و مارکتینگ به‌کارتان می‌آید که پروژه ساخت بازیتان به اتمام رسیده است. پس این مطلب در مورد نحوه در آمد و نحوه انتشار بازی شما نیست و فرض بر این گذاشته شده که شما این مراحل را طی کرده‌اید.

 

نحوه پرداخت

بازی‌ها به‌طور معمول دو نوع فری‌ تو پلی و پرمیوم هستند. بازی‌های فری تو پلی بازی‌هایی هستند که شما در هنگام دانلود مبلغی پرداخت نمی‌کنید اما معمولا از طریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای و تبلیغات درآمد کسب می‌کنند.

اما بازی‌های پرمیوم بازی‌هایی هستند که معمولا تک‌پرداختی هستند. تک‌پرداختی به این معنی است که هر کاربر برای دانلود یا پس از دانلود مبلغی را در ازای دریافت پرداخت می‌کند. کاربران ایرانی معمولا کمتر از این موضوع استقبال می‌کنند.

چرا که پلیرها هنوز دیدگاه مشخصی آن بازی ندارند و معمولا بازی‌هایی که در ایران منتشر می‌شوند برای موبایل هستند. اما معمولا سیستم ساخت بازی‌های پولی و رایگان هم متفاوت است زیرا بازی‌های موبایلی همان‌طور که در مطالب قبلی گفته شد، باید طوری طراحی شوند که پلیر را به سمت پرداخت بیش‌تر و LTV بیش‌تر هدایت کنند.

 

نسخه دمو

خیلی از بازی‌‌ها انتشار اولیه رایگان دارند. این به این معنی است که شما چندساعت اول بازی را رایگان بازی می‌کنید و برای ادامه دادن آن باید پول پرداخت کنید. حتی حالتی وجود دارد که نسخه دمو یا فشرده‌تر شده بازی را دریافت کنید و اگر خوشتان آمد، نسخه اصلی را بخرید.

فری تو پلی‌ها

در مطلبی که در مورد آموزش بازی‌های فری تو پلی گذاشته بودیم چند مورد از راهکارهای بازاریابی در بازی‌‌های فری تو پلی را معرفی کردیم. چند مورد از آن‌ها در زیر آمده است:

  1. خرید آیتم‌های درون برنامه‌ای نظیر سکه، الماس، جان، ..
  2. پرداخت درون برنامه‌‌ای (In app purchase)
  3. نمایش تبلیغات (In App Advertising) که به‌صورت‌های متفاوتی در برنامه ظاهر می‌شود. تبلیغات به عنوان پاداش (Reward)، پیش نمایش، تبلیغات بین هر مرحله و غیره.

البته کسب درآمد از طریق تبلیغات خود نیز مبحث گسترده‌ای دارد. درآمد حاصل از آن می‌تواند به عوامل متفاوتی نظیر نرخ کلیک، نرخ نصب، نرخ نمایش، تعداد دفعات پخش نمایش و غیره وابسته باشد.

بازی‌های پولی (Premium)

برای بازاریابی در بازی‌های پرمیوم مسیر درازی وجود دارد. اینکه در چه بسترهایی مانند استیم، پلی استور، کافه بازار و غیره منتشر شود یا اینکه حتی بازی برای چه رنج سنی ساخته شده است.

در این موضوع، دسته دیگری نیز قرار می‌گیرد که فریمیوم (Freemium) نام دارد. فریمیوم حالتی از بازی است که پلیر با پرداخت پول بتواند بخشی از بازی را باز کند و از آن به‌صورت رایگان استفاده کند.

شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها

یکی از بهترین راه‌ها برای مارکتینگ بازی‌ها استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هاست. نشر آن روی شبکه‌هایی مانند ردیت، توییتر، اینستاگرام و داشتن سایت مخصوص بازی بسیار مهم است.

در برخی از بازی‌ها امکان پیش‌خرید از طریق سایت‌ها و فضاهای اجتماعی وجود دارد. این‌ار هم مارکتینگ بازی را ثوی‌تر می‌کند و هم تعداد مخاطبان شبکه‌‌های اجتماعی بازی را افزایش می‌دهد.

استفاده از فضاهایی مانند یوتیوب برای منتشر کردن ویدیو و بلاگ‌ها نیز در این روند موثر است. همچنین شما می‌توانید در توییچ استریم زنده از بازی خود پخش کنید و مخاطب جمع کنید. می‌توانید با دادن هزینه‌ای به استریمرها این‌کار را برعهده آنان بگذارید.

اسپانسر و ناشر

اسپانسر یا ناشر همواره می‌تواند در بازی‌سازی مخصوصا در ایران که صنعت آن تقریبا نوپا است، کمک بسیار زیادی داشته باشد. البته که پیدا کردن آن اصلا آسان نیست و به‌خاطر مشکلات تحریم و استفاده از پرداخت‌های دلاری مسیر سختی در پیش دارد.

تبلیغات گسترده

تبلیغات گسترده مانند بنر، تبلیغات در سایت‌ها یا غیره می‌تواند به فروش بازی کمک کند. البته این‌ها روش‌هایی معمولا کلیشه‌ای هستند و امروزه روش‌های پرکاربرتری جایگزین شده‌اند که با استفاده از گیمیفیکشن می‌توان به آن‌ها دست یافت.

در نهایت، قطعا این تمام ماجرا نیست. مارکتینگ یا همان بازاریابی که بخش مالی صنعت بازی به‌حساب می‌آیند، خودش به‌طور کلی یک رشته جداگانه را تصاحب کرده‌ است. رشته‌ای که به قدری پیچ و خم دارد که تمام آن در این مطلب نمی‌گنجد. خیلی از روش‌ها در کشور ما پاسخگو نیست و خیلی‌ها متفاوت است. مسیر به انتها نرسیده است بلکه تازه مسیر طولانی در پیش است.