Auto-Rig Pro چیه؟
Auto-Rig Pro یه افزونهی خفن برای بلندر هست که باهاش میتونی کاراکترها رو ریگ کنی، انیمیشنها رو ریتارگت کنی (از یه اسکلت به یه اسکلت دیگه منتقل کنی) و خروجی FBX یا GLTF بگیری. این افزونه تنظیمات خاص برای یونیتی، آنریل انجین و گادوت هم داره.
اول واسه کارای خودم ساختمش، ولی چند سال پیش منتشرش کردم و با حمایت خفن جامعهی بلندر کلی رشد کرد!
نکته: اگه دوست داری از نسخههای جدید خبر داشته باشی، ایمیلتو بده که خبرت کنم.
میخوای اول امتحان کنی؟ میتونی “مایک”، یه کاراکتر رایگان رو دانلود کنی.
ویژگیهای ریگ
- ریگ سریع با قابلیت Smart
واسه کاراکترهای انسانی، میتونی با اضافه کردن مارکرهای سبز، استخونا رو خودکار بذاری. ولی خب نتیجه بعدش قابل ویرایشه.
برای کاراکترای غیرانسانی (مثل سگ، اسب)، باید دستی ریگ کنی. - ماژولار و همهچی تموم!
میتونی هر چیزی مثل انگشتا، بالها، دم، گوش و حتی چندتا دست و پا اضافه کنی. با این افزونه حتی میتونی موجودات عجیبغریب مثل عنکبوت یا سنتار رو ریگ کنی! - پرفورمنس بالا
افزونه جوری طراحی شده که موقع انیمیشن، اجرای نرم و سریعی داشته باشی.
ویژگیهای خفن اضافی
- تطبیق انیمیشن (Remap)
میتونی انیمیشن یه اسکلت رو به اسکلت دیگه منتقل کنی، حتی اگه اسم و جهت استخوناشون فرق داشته باشه.
این قابلیت برای کار با فایلهای BVH و FBX عالیه و با ریگهای Rigify یا حتی ریگهای سفارشی هم کار میکنه. - خروجی برای موتورهای بازی
میتونی اسکلت رو با فرمت FBX یا GLTF خروجی بگیری.
تنظیمات خاص برای یونیتی، آنریل انجین و گادوت داره، مثلاً:- سازگار با اسکلت آنریل (UE4/UE5)
- خروجی دقیق برای انیمیشنهای صورت
- پشتیبانی از Twist Bone برای حفظ حجم
- کنترلرهای ثانویه
برای پوزیشنهای حرفهایتر و افکتهای کارتونی، میتونی از کنترلرهای اضافه استفاده کنی. اینا مثل معجزه عمل میکنن واسه خمکردن یا کشیدن دست و پاها.
همیشه بهروز و قابل اطمینان
بلندر دائماً آپدیت میشه و Auto-Rig Pro هم همینطور. اما اگه با نسخههای قدیمی ریگ کرده باشی، نگران نباش! افزونه همه ریگهای قدیمی رو هم پشتیبانی میکنه و اگه لازم باشه، با یه دکمه آپدیتشون میکنه.
خلاصه: اگه میخوای سریع، حرفهای و بدون دردسر ریگ کنی یا انیمیشنهاتو به بازیها منتقل کنی، Auto-Rig Pro یه گزینهی عالیه! 😎








