شاهزاد بویخانف (معروف به Specoolar)، هنرمند CG و برنامهنویس، نسخه جدید سل فلویدز رو ارائه داده؛ یه شبیهساز سیال فوق سبک و خوشساخت که با سیستم Geometry Nodes بلندر ساخته شده.
سل فلویدز 2.0 چی کارا میکنه؟
تو این نسخه میتونی جریان سیال رو با منحنیهای راهنما (Guide Curves) هدایت کنی، رزولوشن شبیهسازیها رو بالا ببری و حتی شبیهسازی رو با یه سطح اقیانوس بزرگتر ادغام کنی.
یه شبیهساز سیال سریع و نیمهواقعی برای بلندر
سال گذشته اولین نسخه سل فلویدز منتشر شد. این پلاگین، با استفاده از Geometry Nodes، یه شبیهساز سیال رو ارائه میکنه که هم با Cycles کار میکنه و هم با Eevee. سرعتش هم اونقدر بالاست که میتونی تقریباً در لحظه باهاش کار کنی.
البته، سل فلویدز مثل شبیهسازهای ذرهای نیست؛ بیشتر سطح آب رو با جابهجایی (Displacement) شبیهسازی میکنه، نه بهصورت یه مایع 3D کامل. پس یه سری محدودیت داره که توی مستندات آنلاینش کامل توضیح داده شده.
ولی خب، علاوه بر اینکه شبیهسازیها رو توی خود بلندر میتونی رندر بگیری، میتونی خروجیها رو بهصورت مش ثابت و Flow Map ذخیره کنی و توی موتورهای بازی مثل یونیتی یا آنریل استفاده کنی.
شبیهسازیها رو خودت کارگردانی کن!
یه ویژگی جذاب تو نسخه 2.0، امکان استفاده از منحنیهای راهنماست که بهت اجازه میده مسیر جریان سیال رو دقیقاً کنترل کنی.
بعلاوه، شیدرهای جدیدی هم اضافه شده که مواد واقعی مثل لاوا، روغن و آبمیوه رو شبیهسازی میکنه. البته هنوز پشتیبانی از ویسکوزیته (برای مایعات غلیظ) نداره.
شبیهسازیهای بزرگتر و دقیقتر
حالا میتونی رزولوشن شبیهسازی رو بالا ببری یا بهعنوان یه پروسه بعدی (Post-Process) اون رو جزئیتر کنی.
یه سیستم ساده برای ادغام سطح سیال با اقیانوس هم اضافه شده که مخصوص آبهای تقریباً آرومه. این ویژگی برای مواردی مثل شبیهسازی رد قایق روی آب بدون نیاز به شبیهسازی کل اقیانوس خیلی به کار میاد.
بعلاوه، امکان تنظیم رنج فریم دلخواه برای شبیهسازی و افزایش سرعت اون هم تو این نسخه فراهم شده.
جمعبندی: این پلاگین خیلی باحاله! چه برای انیمیشنها، چه برای خروجی گرفتن برای بازی، کلی قابلیت خفن داره که کار رو راحت و جذاب میکنه. 🌊










