Unity 6 منتشر شد

شما اینجا هستید:

Unity نسخه 6 را منتشر کرده است، آخرین نسخه پشتیبانی بلندمدت (LTS) از موتور بازی‌سازی و رندر بلادرنگ.

این نسخه جدید ویژگی‌های اضافه‌شده در سه به‌روزرسانی قبلی یعنی Unity 2023.1، Unity 2023.2 و پیش‌نمایش Unity 6 را در خود جای داده است و قرار است «بسیار بیشتر» از نسخه‌های قبلی LTS، پشتیبانی محصول فعالی دریافت کند.

برای هنرمندان CG، تغییرات کلیدی شامل بهبود در رندر آب، ابرها، مو و پوست، سیستم GPU Resident Drawer برای رندر سریع‌تر صحنه‌های پیچیده، و فناوری جدید افزایش مقیاس رندر است.

Unity همچنین قیمت‌ها و شرایط لایسنسینگ اشتراک‌های خود را تغییر داده، اگرچه طرح نامحبوب هزینه اجرای یونیتی (Unity Runtime Fee) را کنار گذاشته است.

شماره‌گذاری جدید نسخه‌ها در Unity 6

اولین چیزی که در مورد این نسخه جدید باید توجه کرد این است که نام آن Unity 6 است، نه Unity 2023 LTS.

یونیتی سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد دوباره به استفاده از شماره‌گذاری نسخه‌ها به‌جای سال انتشار بازگردد.

قبلاً دو به‌روزرسانی ‘Tech Stream’ که ویژگی‌های جدید را به یونیتی اضافه می‌کردند، هر سال منتشر می‌شد و پس از آن یک نسخه LTS منتشر می‌شد که هیچ ویژگی جدیدی اضافه نمی‌کرد اما برای مدت دو سال به‌روزرسانی‌های رفع باگ دریافت می‌کرد.

این به این معنی بود که سال درج‌شده در عنوان نسخه LTS، سال انتشار واقعی آن نبود – مثلاً Unity 2022 LTS در واقع در سال 2023 منتشر شد – زیرا شماره نسخه بر اساس تاریخ انتشار به‌روزرسانی‌های Tech Stream قبلی بود.

برنامه به‌روزرسانی جدید در Unity 6

یونیتی همچنین اکنون قصد دارد از یک برنامه به‌روزرسانی متعارف‌تر پیروی کند، به این ترتیب که نسخه‌های بزرگ که تغییرات سازگاری را ایجاد می‌کنند، مانند Unity 6، با سری به‌روزرسانی‌های 6.x دنبال خواهند شد.

این به‌روزرسانی‌ها ویژگی‌های جدیدی را معرفی خواهند کرد، اما تغییرات سازگاری ایجاد نمی‌کنند و تحت آزمایش‌های رگرسیونی دقیق مانند نسخه‌های اصلی قرار می‌گیرند.

یونیتی قبلاً بخشی از نقشه راه Unity 6.x را پیش‌نمایش کرده است و اولین به‌روزرسانی، یعنی Unity 6.1، قرار است در آوریل 2025 منتشر شود.

علاوه بر این، این شرکت قصد دارد پشتیبانی فعال از هر نسخه اصلی را برای دو سال پس از انتشار نسخه بعدی ادامه دهد؛ بنابراین Unity 6 تا دو سال پس از انتشار Unity 7، به دریافت به‌روزرسانی‌ها برای رفع مشکلات حیاتی ادامه خواهد داد.

قیمت‌گذاری و لایسنسینگ جدید در Unity 6

اما یکی از تغییرات کلیدی که قرار بود در Unity 6 معرفی شود و اکنون اتفاق نخواهد افتاد، اجرای هزینه یونیتی (Unity Runtime Fee) بود.

هزینه اجرای یونیتی – هزینه‌ای به ازای هر نصب بازی‌های ساخته‌شده با موتور – در میان کاربران یونیتی بسیار نامحبوب بود و ماه گذشته کنار گذاشته شد.

یونیتی اکنون قصد دارد به مدل قیمت‌گذاری اشتراکی خود پایبند باشد، اگرچه افزایش قیمت‌ها قرار است سال آینده اعمال شود.

این تغییر برای کاربرانی که از اشتراک رایگان Personal استفاده می‌کنند، خبر خوبی است. این اشتراک‌ها دیگر به‌اجبار صفحه ‘Made With Unity’ را در بازی‌های ساخته‌شده با آن‌ها درج نمی‌کنند و اکنون در دسترس هر کسی که درآمدش کمتر از ۲۰۰,۰۰۰ دلار در سال باشد، قرار می‌گیرند که قبلاً این سقف ۱۰۰,۰۰۰ دلار بود.

ویژگی‌های جدید هنرمندان در Unity 6

اما بعد از همه این‌ها، چه چیز جدیدی در Unity 6 وجود دارد؟

اگرچه خود این نسخه دارای چند ویژگی جدید کوچک است، بیشتر تغییرات کلیدی در سه نسخه قبلی رخ داده‌اند: Unity 2023.1، Unity 2023.2 و پیش‌نمایش Unity 6.

برای هنرمندان، تغییرات کلیدی این نسخه‌ها شامل سیستم جدید GPU Resident Drawer است که رندر صحنه‌های پیچیده با اشیاء نمونه‌سازی‌شده را سرعت می‌بخشد.

همچنین بهبودهایی در رندر آب، ابرها، مو و پوست در HDRP (High Definition Render Pipeline) صورت گرفته است، فناوری‌های جدید افزایش مقیاس رندر معرفی شده‌اند و گردش کار پخت نور بهتر شده است.

برای اطلاعات بیشتر درباره ویژگی‌های جدید Unity 6 و نسخه‌های قبلی می‌توانید به بررسی‌های ما از پنج ویژگی کلیدی برای هنرمندان CG در پیش‌نمایش Unity 6 و Unity 2023.1 مراجعه کنید.

جهت ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید