Maya 2025.3 با پشتیبانی از OpenPBR، استاندارد باز جدید مواد که توسط اتودسک توسعه یافته، همراه است. این استاندارد در صحنه دمو که توسط هنرمند Lookdev، نیکی مونتلئونه، ساخته شده به نمایش گذاشته شده است.
اتودسک مستندات آنلاین مربوط به ویژگیهای جدید نسخه 2025.3 از نرمافزار مدلسازی و انیمیشن سهبعدی خود را منتشر کرده است.
این بهروزرسانی، الگوریتم بولین (Boolean) مایا را بازسازی کرده و عملیات مدلسازی بولین را برای مدلهای پیچیده و هندسههای مشکلدار قابل اعتمادتر میکند.
همچنین اکنون امکان کار با مواد OpenPBR در مایا فراهم شده است. این قابلیت جدید در هر دو ابزار LookdevX و موتور رندر Arnold پشتیبانی میشود.
ابزار شبیهسازی Bifrost نیز گزینه جدیدی برای “wedging” شبیهسازیها در فضای ابری ارائه کرده است.
در زمان نگارش این پست، اتودسک هنوز این نسخه را در خط تولید محصولات خود اعلام نکرده، اما طبق مستندات آنلاین، این بهروزرسانی اکنون برای مشترکین در دسترس است.

مدلسازی سهبعدی: الگوریتم بولین جدید و قابل اعتمادتر
تغییرات کلیدی در خود مایا شامل بهروزرسانی الگوریتم بولین است. این الگوریتم اکنون با الگوریتم 3ds Max همخوانی دارد و پیشبینیپذیری و قابلیت اعتماد عملیات بولین را بهبود بخشیده است.
طبق گفته اتودسک، این بهبود قابل توجه است: در آزمایشهای داخلی، سیستم قدیمی بولین در 6 درصد موارد شکست میخورد، که این مقدار با الگوریتم جدید به 0 درصد کاهش یافته است.
این تغییر بیشتر در هندسههای مشکلدار، مثل مشهایی با رأسهای منطبق یا چهرههای همصفحه، و در بولینهای پیچیده با چندین منبع مش، قابل توجه خواهد بود.
انیمیشن: بهروزرسانیهای گردشکار در ویرایشگر گراف
برای انیماتورها، ویرایشگر گراف بهروزرسانیهای گردشکاری جدیدی دارد. این تغییرات شامل گزینهای برای تغییر اندازه خودکار کلیدها هنگام زوم کردن و تنظیمات جدید برای کنترل ظاهر دستگیرههای تانژانت در نمای گراف است.

LookdevX: پشتیبانی از استاندارد جدید مواد OpenPBR
خارج از برنامه اصلی، افزونههای کلیدی همراه با مایا بهروزرسانیهایی دریافت کردهاند، از جمله LookdevX، ابزار توسعه جدید ظاهر که در Maya 2024 معرفی شد.
تغییر بزرگ در LookdevX برای نسخه 1.6.0، پشتیبانی از OpenPBR، استاندارد باز جدید مواد است که توسط اتودسک و Adobe توسعه داده شده است.
Arnold برای مایا 5.4.5: بهروزرسانی گسترده
OpenPBR اکنون در یکپارچهسازی Arnold با مایا پشتیبانی میشود. Arnold برای مایا 5.4.5 شامل یک شیدر سطح OpenPBR جدید و ابزارهایی برای تبدیل شیدرهای aiStandardSurface به OpenPBR Surface است.

Bifrost برای مایا: Flow Wedging اجازه میدهد تا شبیهسازیهای متغیر را در فضای ابری اجرا کنید
افزونه Bifrost برای مایا، پلاگین مولتیفیزیک مایا، بهروزرسانی جالبی دریافت کرده است. Bifrost برای مایا 2.11 یک چارچوب ریگینگ مدولار آزمایشی معرفی میکند و کاربران گزینهای برای “wedging” شبیهسازیها با مجموعهای از مقادیر پارامترها در فضای ابری دریافت کردهاند.










