یونیتی از تصمیم جنجالی خود عقب‌نشینی کرد؛ اما قیمت‌ها را افزایش داد!

شما اینجا هستید:

یونیتی قبل از اجرایی شدن برنامه‌اش برای دریافت “هزینه اجرای” (Runtime Fee)، که قرار بود با انتشار Unity 6 در اواخر امسال اجرایی شود، عقب‌نشینی کرد. این هزینه به ازای هر نصب بازی‌هایی که با موتور یونیتی ساخته شده بودند، اعمال می‌شد؛ تصمیمی که از ابتدا در میان توسعه‌دهندگان بازی محبوبیت چندانی نداشت.

حالا یونیتی دوباره به مدل اشتراکی بازگشته است، اما با افزایش قیمت. از ۱ ژانویه ۲۰۲۵، هزینه اشتراک Unity Pro با ۸ درصد افزایش به ۲,۲۰۰ دلار در سال می‌رسد. اشتراک Unity Enterprise هم با یک افزایش چشمگیر ۲۵ درصدی مواجه خواهد شد. با این حال، اشتراک رایگان Unity Personal همچنان برای کسانی که کمتر از ۲۰۰,۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند، در دسترس خواهد بود.

بازگشت از تصمیمی که محبوب نبود

یونیتی اولین‌بار در سپتامبر گذشته تغییراتی را در مدل لایسنسینگ خود اعلام کرد که بر اساس آن، هر بازی که با موتور یونیتی ساخته می‌شود و به حداقل تعداد نصب و درآمد مشخصی می‌رسد، مشمول پرداخت هزینه می‌شود. این خبر با اعتراض گسترده کاربران مواجه شد و بیش از ۱۰۰۰ توسعه‌دهنده مستقل بازی، نامه‌ای اعتراضی به این تغییرات نوشتند.

در پی این اعتراضات، یونیتی تصمیم اولیه‌اش را تعدیل کرد. همچنین مدیرعامل یونیتی، جان ریسیتیلو، “بازنشسته” شد و مارک ویتن، مسئول بخش Create یونیتی نیز استعفا داد.

بازگشت به اشتراک‌های سنتی، البته با قیمت بالاتر

مت برومبرگ، جانشین ریسیتیلو و مدیر ارشد عملیاتی سابق زینگا، اعلام کرد که برنامه هزینه اجرای یونیتی کاملاً لغو شده است. در یک پست وبلاگی، برومبرگ اظهار داشت که یونیتی نمی‌تواند “ماموریت خود را در تضاد با مشتریانش پیش ببرد” و رابطه با کاربران باید “بر اساس اعتماد” بنا شود.

به جای این هزینه‌های اجرایی، یونیتی به مدل اشتراک سنتی خود بازخواهد گشت، اما با افزایش قیمت در این اشتراک‌ها. برومبرگ ادعا کرد که کاربران “درک می‌کنند که افزایش قیمت‌ها بخشی ضروری از سرمایه‌گذاری در آینده بازی‌سازی است.”

افزایش قیمت‌های Unity Pro و Unity Enterprise در سال آینده

این تغییرات قیمتی که از ۱ ژانویه ۲۰۲۵ اجرایی می‌شوند، هزینه اشتراک Unity Pro را با ۸ درصد افزایش به ۲,۲۰۰ دلار در سال می‌رسانند. اشتراک Unity Enterprise نیز با افزایش ۲۵ درصدی قیمت روبه‌رو می‌شود.

برنامه‌های Unity Enterprise از این پس برای استودیوهایی با بیش از ۲۵ میلیون دلار درآمد یا سرمایه‌گذاری سالانه، اجباری خواهد بود و ممکن است حداقل نیاز به اشتراک نیز اعمال شود.

تغییرات مثبت برای اشتراک Unity Personal

یونیتی دو بخش محبوب از برنامه اصلی هزینه اجرای خود را حفظ کرده است: افزایش سقف درآمد و حذف صفحه اسپلاش (Splash Screen) برای اشتراک رایگان Unity Personal.

حال، هنرمندان مستقل و استودیوهای کوچک اگر درآمد سالانه‌شان کمتر از ۲۰۰,۰۰۰ دلار باشد، می‌توانند از اشتراک Unity Personal بهره‌مند شوند که این رقم نسبت به سقف قبلی ۱۰۰,۰۰۰ دلار، دو برابر شده است.

همچنین، با انتشار Unity 6 در اواخر امسال، بازی‌هایی که با حساب‌های Personal ساخته شده‌اند دیگر نیازی به نمایش صفحه ‘Made with Unity’ ندارند.

افزایش قیمت‌ها در آینده به‌صورت سالانه بررسی خواهد شد

برومبرگ در پست وبلاگی خود گفت که یونیتی از این پس قصد دارد “به چرخه سنتی‌تر بررسی افزایش قیمت‌ها به‌صورت سالانه” بازگردد.

جهت ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید