پنج ویژگی کلیدی برای هنرمندان CG در Godot 4.3

شما اینجا هستید:

Godot 4.3: یک به‌روزرسانی بزرگ برای هنرمندان گرافیک سه‌بعدی

تیم Godot اخیرا نسخه 4.3 این موتور بازی متن‌باز را منتشر کرده است.

در یادداشت‌های انتشار این نسخه آمده که این یک به‌روزرسانی «بزرگ» است که شامل بیش از 3500 کامیت جداگانه می‌شود – بیش از دو برابر کل کامیت‌های Godot 4.2 – که شامل تغییراتی در تمام ابزارهای اصلی است.

در ادامه، پنج مورد از این تغییرات را که اهمیت ویژه‌ای برای هنرمندان گرافیک سه‌بعدی دارند انتخاب کرده‌ایم، از جمله به‌روزرسانی‌های ایجاد شیدر، انیمیشن کاراکتر و وارد کردن فایل‌های FBX.

1. ویرایشگر بصری بازطراحی شده برای مدیریت آسان‌تر گراف‌های شیدر بزرگ

برای کارهای روزمره، یکی از تغییرات کلیدی در Godot 4.3، ویرایشگر شیدر بصری بازطراحی شده است.

این ویرایشگر هم برای جذاب‌تر شدن از نظر بصری و هم برای آسان‌تر خواندن گراف‌های شیدر بزرگ و پیچیده در یک نگاه، «از پایه بازطراحی شده است».

گره‌ها اکنون بر اساس دسته خود رنگ‌آمیزی می‌شوند و رنگ‌های اتصالات برای آسان‌تر شدن روی چشم تنظیم شده‌اند. کلیک کردن روی یک گره اکنون آن را برای دید بهتر برجسته می‌کند.

این به‌روزرسانی همچنین دو نوع گره جدید برای حفظ سازماندهی گراف‌ها اضافه می‌کند: گره reroute را می‌توان به اتصالات بین جفت‌های موجود گره‌ها اضافه کرد تا اتصالات را آزادانه جابجا کند، در حالی که گره frame گره‌های مرتبط را بصری بسته‌بندی می‌کند.

2. ترکیب آلفای پیش‌ضرب آتش و دود واقعی‌تری ایجاد می‌کند

تغییر دیگر در سایه‌زنی، حالت ترکیب آلفای پیش‌ضرب جدید برای مواد سه‌بعدی است.

این تغییر امکان پردازش سفارشی رنگ‌های خروجی شیدر برای هر کانال و ایجاد جلوه‌های نورپردازی رنگی سفارشی را فراهم می‌کند.

موارد استفاده پیشنهادی شامل رندر کردن افکت‌های ذرات مانند آتش است، که در آن یک ذره می‌تواند از ترکیب افزایشی برای شعله و ترکیب آلفای پیش‌ضرب برای دود استفاده کند.

3. هدف‌گیری مجدد آسان‌تر انیمیشن اسکلتی

انیماتورها ویژگی‌های جدیدی برای ساده‌سازی فرآیند هدف‌گیری مجدد مجموعه‌های انیمیشن در Godot 4.3، به‌ویژه انیمیشن‌های وارد شده در قالب FBX دریافت می‌کنند.

تغییرات کلیدی شامل گزینه وارد کردن یک پوز استراحت به عنوان یک انیمیشن ریست است که بازگرداندن اسکلت کاراکتر به پوز وارد شده یا یک T-pose را آسان‌تر می‌کند.

همچنین می‌توان داده‌ها را فقط به عنوان یک اسکلت بدون هیچ مش کاراکتر وارد کرد.

4. کپی و چسباندن فریم‌های کلیدی بین نماهای ویرایشگر مسیر و گراف

انیماتورها همچنین یک به‌روزرسانی ساده اما بسیار مهم کیفیت زندگی دریافت می‌کنند: اکنون «در نهایت» امکان انتخاب، کپی، چسباندن و تکثیر فریم‌های کلیدی وجود دارد.

رفتار بین AnimationTrackEditor معمولی و AnimationBezierEditor سازگار است و امکان کپی و چسباندن کلیدها از ویرایشگر مسیر به ویرایشگر گراف را فراهم می‌کند.

5. پشتیبانی بومی از فایل‌های FBX

تغییر مهم دیگر کیفیت زندگی در Godot 4.3 پشتیبانی بومی از فایل‌های FBX است.

واردکننده جدید ufbx امکان وارد کردن مستقیم کاراکترها و انیمیشن‌ها در قالب FBX را بدون نیاز به دانلود مبدل خارجی FBX2glTF فراهم می‌کند.

فایل‌های FBX اکنون روی تمام پلتفرم‌هایی که Godot از آن‌ها پشتیبانی می‌کند نیز پشتیبانی می‌شوند و می‌توان از طریق اسکریپت‌نویسی با استفاده از API جدید FBXDocument به آن‌ها دسترسی داشت.

ویژگی‌ها و بهبودهای عملکرد جدید دیگر

Godot 4.3 همچنین دارای تعدادی بهبود در ابزارهای دوبعدی است، از جمله یک گره Parallax2D همه در یک برای ایجاد افکت‌های اختلاف منظر و پشتیبانی از درون‌یابی فریم برای فیزیک دوبعدی.

طراحان بازی و برنامه‌نویسان به‌روزرسانی‌هایی در مش‌های ناوبری، ویژگی‌های صوتی و ویرایشگر Godot و اسکریپت‌نویسی C# و GDScript دریافت می‌کنند.

عملکرد رندر بهبود یافته است، با افزایش نرخ فریم‌های «5٪ تا 15٪» در صحنه‌های استاندارد سه‌بعدی و افزایش بیشتر در صحنه‌هایی که از ذرات GPU به طور گسترده استفاده می‌کنند.

برای عناوین ویندوز، درایور رندر Direct3D 12 اکنون گنجانده شده است و نیازی به ساخت نسخه سفارشی Godot برای پشتیبانی از Direct3D 12 را از بین می‌برد.

این به‌روزرسانی همچنین پشتیبانی از سخت‌افزار XR، به‌ویژه هدست‌های Meta را بهبود می‌بخشد.

در دسترس بودن و الزامات سیستم

Godot 4.3 تحت مجوز MIT برای ویندوز 32 بیتی و 64 بیتی و لینوکس 64 بیتی و macOS در دسترس است. همچنین پورت‌های مبتنی بر مرورگر و اندروید از ویرایشگر Godot وجود دارد.

لیست کاملی از ویژگی‌های جدید در Godot 4.3 را در وبلاگ تیم Godot بخوانید

Godot را از وب سایت موتور بازی دانلود کنید

جهت ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید