یونیجین نسخه 2.19 از موتور بازیسازی خود را منتشر کرده است.
این بهروزرسانی یک رندرر چندنخی جدید اضافه کرده، پشتیبانی از نورپردازی چندگانه را معرفی میکند، سیستم آزمایشی انیمیشن کاراکتر را بهروز میکند و پشتیبانی از OpenXR را اضافه میکند.
کاربران نسخههای پیشرفتهتر نیز میتوانند از قابلیتهای صادرات USD و استریم ویدئو از طریق WebRTC بهرهمند شوند.
یونیجین: یک موتور رندرینگ بلادرنگ پیشرفته برای پروژههای مهندسی و شبیهسازی در مقیاس بزرگ
یونیجین که اولین بار در سال 2005 منتشر شد، ابتدا بهعنوان یک موتور بازیسازی عمومیتر آغاز به کار کرد، اما از سال 2012 به بازارهای سازمانی مانند شبیهسازی، آموزش، مهندسی و برنامهریزی شهری متمرکز شد.
ویژگیهای منحصر به فرد این موتور شامل دقت 64 بیتی برای مختصات فضای جهان است.
این به این معنی است که بر خلاف بیشتر موتورهای بازیسازی استاندارد که از دقت 32 بیتی استفاده میکنند، یونیجین میتواند صحنههای در مقیاس سیارهای را شبیهسازی کند، نه فقط جهانهای کوچکتر بازی.
نسخههای پیشرفتهتر – Engineering SDK و Sim SDK، که هر دو قیمت آنها بنا به درخواست اعلام میشود – همچنین از دادههای GIS و فرمتهای رایج دادههای CAD پشتیبانی میکنند و از OpenGL و DirectX نیز پشتیبانی دارند.
با این حال، این نرمافزار همچنین میتواند برای کارهای سرگرمی استفاده شود و از سال 2020، به صورت رایگان برای پروژههای تجاری با درآمد کمتر از 100,000 دلار در سال در دسترس قرار گرفته است.
Unigine 2.19: رندر سریعتر، شروع سریعتر و کارایی حافظه بیشتر
یکی از تغییرات کلیدی در یونیجین 2.19 این است که بهطور ساده خیلی سریعتر از نسخههای قبلی است.
بهخصوص، رندرر جدید چندنخی DirectX 12 بهبود عملکرد CPU تا 2 برابر را ارائه میدهد، و تصویر مقایسهای بالا افزایش FPS تا 2.5 برابر نسبت به یونیجین 2.18 را نشان میدهد.
زمانهای راهاندازی نیز در پروژههای بزرگ مقیاس “از 1.4 تا 1.9 برابر” کاهش یافته است، با مشها و ویژگیهایی که اکنون به صورت ناهمزمان بارگذاری میشوند، و چندنخی بهتری برای بارگذاری بافتها وجود دارد.
پخش بهتر دادهها از آرشیوها – فایلهای ZIP و فایلهای با فرمت UNG یونیجین – بهبود تا “1.2 برابر” در زمان راهاندازی را فراهم میکند و استفاده از RAM و VRAM نیز کاهش یافته است.
علاوه بر این، تنظیم عملکرد در مقابل کیفیت بصری آسانتر شده است، با یک گره جدید به نام Material Quality Switch که بین وضوحهای مختلف یک ماده جابجا میشود.

بهروزرسانیهای مربوط به مواد، نورپردازی و انیمیشن کاراکتر
سایر تغییرات مربوط به هنرمندان CG شامل بهبودهای کیفیت زندگی در ویرایشگر مواد است، از جمله میانبرهای جدید برای گرههای پرکاربرد مانند Add، Multiply و Clamp.
تغییرات نورپردازی شامل پشتیبانی از انعکاسهای چندگانه نور در Planar Reflection Probes و Environment Probes است و امکان اختصاص نقشههای نور و سایههای منحصر به فرد به نمونهها فراهم شده است.
هنگام استفاده از شی Sky، اکنون میتوان از LUT ها برای کنترل رنگ آسمان، ابرها و مه استفاده کرد.
سیستم انیمیشن کاراکتر آزمایشی نیز چندین بهروزرسانی دریافت کرده است، از جمله پشتیبانی از زنجیرههای نگاهکردن و محدودیتهای چرخش استخوان برای مشهای اسکن شده.
پشتیبانی از OpenXR، USD و استریم ویدئو
علاوه بر این، یونیجین 2.19 پشتیبانی از OpenXR را علاوه بر OpenVR اضافه کرده است، که توسعه پروژههای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی را تسهیل میکند.
پیادهسازی اولیه “عملکردهای پایه” مانند پشتیبانی از هدستها و کنترلرهای مختلف را فراهم میکند، و ردیابی چشم و دست نیز در بهروزرسانیهای آینده اضافه خواهد شد.
کاربران نسخههای SIM و Engineering میتوانند محتوای صحنهها را با فرمت USD صادر کنند، از طریق افزونه جدید UsdExporter.
کاربران نسخه Sim همچنین از قابلیت استریم ویدئو از طریق WebRTC بهرهمند میشوند، و افزونه جدید SpiderVision که ابزارهای موجود برای رندر به دیوارهای نمایش و پروژکتورها را یکپارچه میکند، به آنها اضافه شده است.
قیمت و الزامات سیستمی
یونیجین 2.19 برای ویندوز 10 به بالا و لینوکس (کرنل 4.19 به بالا) در دسترس است. هر دو موتور و ویرایشگر مستقل از سختافزار هستند: میتوانید فهرست پردازندههای گرافیکی AMD، Intel و NVIDIA پشتیبانی شده را اینجا ببینید.
نسخه Community Free برای استفاده در پروژههای غیرتجاری و پروژههای تجاری با درآمد یا سرمایهگذاری کمتر از 100,000 دلار در 12 ماه گذشته رایگان است.
نسخه Community Pro هیچ سقف درآمدی ندارد و اشتراک آن اکنون 1,500 دلار در سال است. شما میتوانید جدول مقایسه ویژگیها با نسخههای سازمانی را اینجا مشاهده کنید.
لیست کامل ویژگیهای جدید در یونیجین 2.19 را میتوانید در یادداشتهای آنلاین انتشار بخوانید.










