اتودسک، یکی از غولهای بزرگ صنعت نرمافزارهای طراحی سهبعدی، بهتازگی ابزار شبیهسازی جمعیت Golaem را به همراه تیم توسعهدهنده آن خریداری کرده است. این ابزار که از افزونههای محبوب مایا به شمار میرود، از سال ۲۰۱۱ تاکنون نقش مهمی در صنعت انیمیشن و جلوههای ویژه ایفا کرده است. شرایط مالی این معامله هنوز بهصورت عمومی اعلام نشده، اما با بسته شدن فروشگاه آنلاین Golaem، در حال حاضر امکان خرید این نرمافزار وجود ندارد.
Golaem به دلیل رویکرد کاربرپسند خود در انیمیشنسازی جمعیتها و استفاده از ابزارهای بومی مایا، توانسته است توجه بسیاری از هنرمندان و استودیوهای بزرگ را به خود جلب کند. این نرمافزار امکاناتی همچون ایجاد منطقهای هوش مصنوعی سفارشی، تولید خودکار تنوعات کاراکترها، و پیشنمایش و ویرایش تعاملی شبیهسازیها را فراهم میکند.
این ابزار با موتورهای رندرینگ مطرحی مانند Arnold، Redshift، RenderMan و V-Ray سازگار است و میتوان خروجی آن را برای رندر به ابزارهای دیگر همچون 3ds Max، Houdini و Unreal Engine 5 منتقل کرد. Golaem در پروژههای بزرگی مانند Aquaman and The Lost Kingdom، Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem و The Mandalorian مورد استفاده قرار گرفته است.
اتودسک اکنون در نظر دارد تا IP کلیدی Golaem را مستقیماً در محصولات فعلی خود ادغام کند، که احتمالاً اولین قدم این ادغام در نرمافزار Maya خواهد بود. این خرید، مشابه با خرید قبلی اتودسک از نرمافزار Naiad در سال ۲۰۱۲ است که به توسعه سیستم شبیهسازی مایعات Bifrost انجامید. انتظار میرود که تکنولوژی Golaem نیز تأثیر مشابهی در صنعت داشته باشد و حتی ممکن است در نرمافزارهای دیگر اتودسک مانند 3ds Max نیز برای کارهای VFX یا شبیهسازی جمعیت در پروژههای معماری مورد استفاده قرار گیرد.
تیم Golaem در بیانیهای اعلام کرده است: “به عنوان یک شرکت مستقل کوچک با هفت نفر، ما همیشه توانایی توسعه تمامی ایدههای خود را نداشتیم. اما اکنون با پیوستن به اتودسک، امیدواریم که ابزارهایی حتی کارآمدتر و کاربرپسندتر ارائه دهیم.”
این خرید را میتوان بهعنوان یک تحول بزرگ در دنیای انیمیشن و جلوههای ویژه دانست که میتواند به بهبود و تسریع روند تولید محتوای دیجیتال کمک کند.










